Alice Guy, dünyanın ilk kurmaca film yönetmenidir. 600’ü aşkın filme senaristlik, yönetmenlik ya da süpervizörlük yaptığı bilinir. Ancak birçok kadın öncü gibi Alice Guy’nin de adı yalnızca dipnotlarda tutuldu, film arşivlerinin çoğu kayboldu. 1896 ile 1906 yılları arasında uluslararası düzeyde tanınan tek kadın yönetmen olan Guy; kendi şirketini kurması, gerçek mekânlarda filmler çekmesi, özel efekt denemeleri, çok sayıda kadın oyuncu kullanması ve toplumsal cinsiyet rollerini ters yüz eden filmler yapmasıyla döneminin en cesur yönetmenleri arasındaydı.
Alice Guy’nin 1898-1907 yılları arasında yaptığı, arşivlerde unutulup tozlanan 13 kısa filmini Türkiye Fransız Kültür Merkezinin desteğiyle 6. AFSAD Kısa Film Festivali’nde izliyoruz ve tartışıyoruz.
(1898-1907, 49 min - B/W)
- Chez le magnétiseur
- Chirurgie fin de siècle
- Avenue de l’opéra
- Chapellerie et charcuterie mécaniques
(Automated Hat-maker and Sausage-grinder)
- Chez le photographe (At the Photographer’s)
- Questions indiscrètes
- Madame a des envies (Madame’s Cravings)
- Les Résultats du féminisme
(The Consequences of Feminism)
- Le Lit à roulette (The Rolling Bed)
- La Course à la saucisse
(The Race for the Sausage)
- Alice Guy tourne une phonoscène...
(Alice Guy films a phonoscene)
- Sur la barricade
- Le Billet de banque
Sel
Gülşah Altuğ, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Radyo, Televizyon ve Sinema alanında doktora eğitimine devam etmektedir. Film Fenomenolojisi ve Deneme Film alanında çalışmalarını yürütürken, Sinefilozofi Dergisi’nde yardımcı editör, Sekans Sinema Kültürü Dergisi’nde yarışma koordinatörü olarak yer almaktadır.
Nurten Bayraktar, Hacettepe Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı programında doktora eğitimine devam etmektedir. Erken yirminci yüzyıl edebiyatında kadın yazarlar ve kadın şairler üzerine akademik çalışmalarını sürdürürken Sekans Sinema Kültürü Dergisi’nde başta Avrupa sineması hakkında olmak üzere araştırma yazıları ve çevirileri yayınlanan bir sinefildir.